Se nyhedsbrevet i browser
ViC Vestdansk Videnscenter for Neurorehabilitering
21. september 2021
 

Klumme af videnscenterleder Lene Bastrup Jørgensen

 
Virtual reality i neurorehabilitering – er den virtuelle rehabilitering bedre?
 
- Virtual Reality (VR) i neurorehabilitering har et stort potentiale og rummer spændende muligheder, som er vanskelig at tilbyde i den virkelige verden. Sådan siger forskere Iris Brunner og Lars Evald henholdsvis fysioterapeut og neuropsykolog. Begge er ansat i Universitetsklinikken for Neurorehabilitering, Regionshospitalet Hammel Neurocenter. Læs mere om forskerne her og her.
 
Denne udgave af ViC's nyhedsbrev sætter spot på netop potentialet for VR i neurorehabilitering set ud fra de to forskeres perspektiv og den tilgængelige litteratur på området: Hvad er VR, hvordan kan vi bruge det og med hvilken effekt? De to forskere fortæller samtidigt her i nyhedsbrevet om deres nationale og internationale samarbejder som en forudsætning for at kunne generere robust viden om effekter trods den hastige udvikling af produkter.
 
Teknologiens kliniske bæredygtighed i neurorehabilitering fordrer et tæt samspil mellem forskere, industrien, patienter, pårørende og klinikere. Dette er begge forskere enige i. Test og udviklingscenter for velfærdsteknologi (TUCV) i Region Midt skal netop initiere og understøtte et sådan samarbejde. TUCV giver her i nyhedsbrevet eksempler på fælles løsninger og prøvehandlinger i udvikling af neurorehabilitering inden for Extended Reality (XR), som er en paraplybetegnelse for VR, Augmented Reality og Mixed Reality.
 
 
 

Neurorehabilitering i virtual reality - hvad ved vi?

 

Virtual Reality (VR) har de seneste år vundet frem inden for neurorehabilitering. VR er ikke præcist afgrænset, men kan inkludere alle mulige systemer – både fra immersive XR, hvor man agerer inden for en virtuel verden via et head-mounted display (HMD) og non-immersive XR, hvor en kropsdel – eller hele kroppen – ses på en skærm. Iris og Lars fokuserer her på immersive VR med HMDs.

Der er stadig sparsom litteratur på effekten af VR, men vi ved, at VR kan bruges til træning af motorik, kognition, sprog, kondition, styrke, kørestolstræning og meget mere. Ligeledes kan VR bruges til at teste patienter, til at kvantificere fremgang eller tilbagegang, til at intensivere træning og særlig til at åbne muligheder for selvtræning og telerehabilitering. Udover at mange patienter oplever VR træning motiverende og underholdende1, kan man med VR interagere med mange af de bestanddele, som er vigtige for hjernens reorganisering efter en skade som eksempelvis varieret træning med mange repetitioner, gradvist øgende sværhedsgrad og forskellige modaliteter for feedback som lyde og point.

Forskning viser, at VR – når man både ser på VR-systemer lavet til rehabiliteringsformål og kommercielle spil som Super Mario og Minecraft – ikke nødvendigvis er bedre end anden træning2,3. Billedet er dog anderledes positivt, når man kigger på VR-systemer udviklet specifikt til rehabilitering, hvor eksempelvis VR målrettet træning af øvre ekstremitet forbedrer funktion mere end standard behandling alene4
 
 

Virtual Reality testes til reduktion af opmærksomhedsproblemer – et forskningsspor

 
Forestil dig, at du ikke opdager, når andre kommer ind i rummet, eller at du ikke ser bilerne fra den ene side, når du skal krydse vejen. Symptomerne opstår hos mange patienter, som har haft en blodprop eller en blødning i hjernen, men Virtual Reality (VR) kan gøre genoptræningen mere målrettet og intensiv.
 
Ved neglekt – som er en hyppig følge af en blodprop eller en blodprop i hjernen – forstyrres patientens rumlige opmærksomhed, så man overser indtryk fra den ene halvdel af kroppen eller får svært ved at inddrage den ene side af kroppen. Forstyrrelsen har stor indflydelse på både indlæggelsestid, rehabilitering og evnen til at klare sig selv efter udskrivelse. Derfor er det vigtigt, at neglekt behandles effektivt - og VR kan gøre genoptræningen mere målrettet og intensiv.  
 
Regionshospitalet Hammel Neurocenter har gennem en årrække samarbejdet med lektor Hendrik Knoche, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, Aalborg Universitet om at udvikle et VR-program til udredning og behandling af neglekt.
 
Håbet er, at VR på sigt vil kunne benyttes til selv- og hjemmetræning og dermed gøre genoptræningen intensiv og målrette det den enkelte patients opmærksomhedsproblemer.  
Læs mere om VR og neglekt
 

Multicenter-studier på tværs af lande er en nødvendighed

 
- Virtual Reality er i hastig udvikling – og derfor kan vi ikke satse på én teknologi eller én bestemt producent i udviklingen af software til neurorehabilitering.
 
Sådan lyder det fra Iris Brunner og Lars Evald, der ønsker at etablere et international netværk for Virtual Reality (VR) i neurorehabilitering af kognition og arm- og håndfunktion. Derfor samarbejdes der blandt andre med Dr. Helena Fordell fra Umeå Universitet i Sverige, Dr. Celine Gillebert fra KU Leuven i Belgien samt Dr. Peii Chen fra Kessler Foundation, New Jersey, USA.
 
- Den hastige udvikling inden for VR gør, at vi bliver nødt til at fokusere på at udvikle klinisk meningsfuld software til neurorehabilitering, der er let at portere til forskellige produkter i takt med, at området udvikler sig. Derfor stiller vi vores kildekode tilgængelig i open source (fx github.com og openrehab.org), fortæller Lars Evald og tilføjer:
 
- Og vi opfordrer vores samarbejdspartnere til at gøre det samme.
 
Udvikling og forskning i VR neurorehabilitering har international bevågenhed
Udvikling af VR neurorehabilitering afhænger af internationalt samarbejde og forskningen i behandlingseffekt kræver store multicenter studier. Heldigvis har mange af vores internationale samarbejdspartnere også kastet sig over udvikling af VR-systemer.
 
Helena Fordell og hendes kollegaer har udviklet ReHatt – et VR rehabiliteringssystem for kognition og arm- og håndtræning, mens Peii Chen og hendes kollegaer udvikler Kessler Foundation Spatial Treatment Therapy, der er baseret på forskellige behandlingstilgange, der menes at afhjælpe symptomer på spatiel neglekt, for eksempel prismetræning og visuel scanning. Celine Gilbert, Hanne Hygelier og deres kollegaer har udviklet et VR træningssoftware for neglekt, som indeholder tre scenarier – en have, en sø og en skov, hvor patienten skal opfange objekter på både venstre og højre side.  
 
Læs mere om samarbejdspartnere og deres VR-systemer
 

Test og udviklingscenter for Velfærdsteknologi er en del af teknologiudvikling indenfor neurorehabilitering

 
Extended Reality (XR) åbner nye muligheder for behandling, læring og ikke mindst rehabilitering. XR-teknologi kan udvide den virkelighed, vi oplever, enten ved at blande den virkelige og den virtuelle verden eller ved at skabe en fordybende oplevelser – og det kan udnyttes inden for rehabilitering.
 
- Test og Udviklingscenter for Velfærdsteknologi (TUCV) er skarpe inden for XR-teknologi, og med dem som samarbejdspartner kan vi binde viden sammen fra forskning, klinik, patienter og industri, siger Lasse Tulstrup, funktionsleder og fysioterapeut I Vestdansk Center for Neurorehabilitering. 
 
De tre nedenstående projekter er få af mange eksempler på, at TUCV har hjulpet afdelingerne med at bringe XR-teknologi i spil.
 
XR-cykeltur, -mindfulness og -armtræning kan forberede og motivere patienter
Vestdansk Center for Rygmarvsskade (VCR) har sat et forløb op med virksomheden 4M-video, der har udviklet en videoløsning, hvor patienter kan teste, om de er i stand til at cykle forskellige ruter, før de begiver sig ud på dem. Helt konkret afspilles der videoer fra cykelruter, som patienten på en træningscykel foran en skærm kan afprøve i en forlænget virkelighed.
 
VCR har derudover en indsats i pipeline med XR og mindfulness med VCR. Mindfulness anvendes i forvejen i vidt omfang til at grounde patienter og hjælpe dem med at opnå accept af deres tilstand. Håbet er, at mindfulness gennem VR-briller kan understøtte motivationen og viljen til at anvende mindfulness i rehabiliteringen.
 
Også hos Børn og Unge på Hospitalsenhed Midt har de et projekt i støbeskeen, hvor en terapeut via en tablet og en projektør med kamera kan illustrere, hvor patienten skal række hen. Ambitionen er at engagere børnene til en mere spændende og levende armtræning.
 
Opgradering af eksisterende træningsløsninger i rehabilitering
XR-teknologi kan anvendes til, at udvide og opgradere eksisterende træningsløsninger i rehabiliteringen. I samarbejde med Hammel Neurocenter er TUCV i færd med at udvikle en VR-version af prismebrilletræning til patienter med neglekt.
 
På nuværende tidspunkt anvendes prismebriller til at ”forskubbe” synet og derved tvinge hjernen til at forholde sig til den skadede side under træning – hvorfor ikke gøre dette i VR? Fordelene er, at træningen "spillificeres", at patienten kan træne uden terapeut samt at træningssessionerne kan logges og fremskridt dokumenteres. XR-teknologien anvendes mange steder i sundhedssektoren, og ifølge leder af TUCV, Peter Astrup, har vi kun set toppen af isbjerget.
 
TUCV kommer til at gennemføre en række indsatser under en samlet indsats kaldet XR-MIDT, og gennem TUCVs viden, relationer og ikke mindst softwareudvikling i eget hus vil de også fremover understøtte behov i klinikken. 
 
Læs mere om TUCV
 
 

Kommende arrangementer